חשוב! המידע בבלוג זה אינו מקצועי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי. הכותבת איננה אשת מקצוע, אלא כותבת מתוך ניסיון חיים.

יום שני, 31 בינואר 2011

*האם יש דרך אחת נכונה להצלחה בדיאטה?


לשתות רק מים כי הם טובים לדיאטה ומנקים את הגוף. לשתות משקאות דיאט כי הם טעימים ודלים בקלוריות. לא לשתות משקאות דיאט כי הממתיקים הם רעל. לא לשתות מיצים בגלל הקלוריות. לשתות מיצים בשביל הבריאות. לא לשים סוכר. כן לשים כפית סוכר. לשתות כף שמן זית. לא לגעת בשמן בכלל. להימנע ממוצרי קמח לבן. לאכול מוצרי קמח לבן, במידה. לאכול קוביית שוקולד ביום. להתנזר משוקולד. לאכול רק לחם קל. לאכול רק לחם מלא. לאכול הרבה ירקות. להגביל כמות ירקות. לאכול המון מוצרי גבינה. להתנזר ממוצרי גבינה כי הם לא בריאים. לאכול 0% שומן. לא לגעת אם זה מתחת ל- 3% שומן. לעשות ספורט 3 פעמים בשבוע. לעשות ספורט כל יום. לשלב אימוני כח. לא לשלב אימוני כח. לרוץ. לא לרוץ. להימנע מפחמימות. לאכול הרבה פחמימות. להימנע מבשר אדום. לאכול בשר אדום. להימנע מממתיקים מלאכותיים. לצרוך ממתיקים מלאכותיים. לאכול עד 18:00. לאכול עד שעה לפני השינה...............
אפשר להמשיך ככה כל היום. תעשיית הדיאטה בארה"ב לבדה, מגלגלת 40 מיליארד דולר בשנה. חברות רבות ויזמים רבים רואים את הפוטנציאל הגלום בתחום, ולכן דיאטות חדשות צצות כפטריות לאחר הגשם. מי לא שמע על דיאטת אטקינס, דיאטת סאות' ביץ', דיאטת הלחם, דיאטת כרוב, שומרי משקל, מירי בלקין, OA, דיאטני קופות חולים, דיאטנים פרטיים, דיאטני ספורט, ספרים על דיאטות, DVD לדיאטות ולחיטוב הגוף, מכשירים שונים ומשונים שנמכרים בערוץ הקניות וכמובן הרע מכל - כדורי "פלא". אנחנו מוצפים מכל עבר בכל הקשור לתעשיית האוכל, התזונה והדיאטות. אי אפשר לפתוח את הטלוויזיה בלי לראות תוכנית על הנושא ובלי פרסומות על אוכל (ומנגד על מוצרי דיאט). 
כל זה יכול להיות מאוד מאוד מבלבל, במיוחד למי שאינו מנוסה בדיאטות. למי לפנות? מי צודק? האם יש דרך אחת נכונה? 
גם אני, לפני כחודשיים, הייתי נורא מבולבלת. כבר ניסיתי בערך הכל (למעט דיאטות לא הגיוניות כמו דיאטות כרוב או כדורי פלא, שמנסות למכור חלום אבל לא מציאות). הייתי אצל דיאטנים, ניסיתי לעשות דיאטה בעצמי, ניסיתי להתעמק בכושר ובספורט במקום בתזונה. כל פעם ניסיתי משהו אחר, בתקווה ש"הפעם אצליח". כל פעם באמת האמנתי שהפעם זה יהיה זה, הפעם זה שונה. אבל לא הצלחתי. הייתי פשוט מבולבלת מכל המידע שנצבר לי בראש. לא ידעתי מה נכון. יום אחד חשבתי שנכון לאכול אוכל בריא ומלא (בדגש על פחמימות מלאות כמו אורז מלא, לדוגמא, בשילוב שמנים בריאים מן הצומח, הרבה ירקות ופירות). אבל לא ירדתי במשקל ולא הצלחתי להתאזן. בתקופה אחרת, חשבתי שאני צריכה בכלל לעשות הרבה ספורט ופשוט לשרוף הכל. עשיתי מנוי לחדר הכושר והתאמנתי במשך חודשים לפי תוכנית של מאמן בחדר הכושר. גם זה לא עבד. עליתי בעיקר במסת השריר אבל לא ירדתי כמעט בהיקפים.
לבסוף הבנתי שכדי להצליח, אני חייבת לעשות הפסקה מהכל. אני חייבת לנתח את עצמי ולהבין מה עובד בשבילי, ומה לא. הניסיון למכור דיאטה אחת לכולם הוא ניסיון שגוי ומטעה, תוך כדי הרצון כמובן להרוויח כסף על חשבוננו. כמו שיש לכולנו טעם שונה בסרטים, בבגדים, כמו שאנחנו שונים באופיינו - האחד מוקצן והשני מופנם, האחד בעל חוש הומור והשני כבד, כך אנחנו שונים גם בגופנו  - הן פיזית והן נפשית. כל אחד מגיב אחרת לאוכל שונה. יש לנו מבנה גוף שונה. אנחנו מגיבים נפשית באופן שונה. יש לנו הרגלים שונים וסדר יום שונה.
לכן הדבר הראשון שעלינו לקבל, לפני הכל - הוא שאין תשובה אחת. אין דיאטה אחת או דרך אחת לתוצאה הנכונה!
הצעד הבא הוא להכיר את עצמנו. אנחנו צריכים להבין עם עצמנו מס' דברים חשובים:
  1. כיצד הגענו לסיטואציה שבה אנחנו נמצאים היום? האם זה כתוצאה מהרגלים שרכשנו בילדות? האם בעקבות טראומה או משהו שעברנו? האם בעקבות הרגלים שקיבלנו בתקופה מסוימת בחיים שלנו, לדוגמא הרגלים שנדבקו מהצבא? האם זה בגלל שהזנחנו את עצמנו? האם זה בגלל בעיה פיזית, חלילה? הדרך לפתרון הבעיה היא להבין מאיפה היא התחילה. במקרה שלי, לדוגמא, הרבה מההרגלים הבעייתיים שלי היו הרגלים מהבית, מילדות. לדוגמא הצורך לסיים את הצלחת, הצורך במתוק אחרי האוכל.
  2. איך אנחנו מגיבים לשינויים? האם אנחנו צריכים לעשות שינויים שהם Baby steps, צעדים קטנים וכל פעם שינוי קטן? או שאנחנו מגיבים טוב לשינויים קיצוניים והדבר הכי טוב בשבילנו יהיה לעבור משחור ללבן?
  3. האם כשאנחנו אוכלים בבוקר, זה פותח לנו את התאבון לשארית היום, ואז אנחנו מחפשים את האוכל כל הזמן? או שכשאנחנו אוכלים בבוקר זה סותם לנו את התאבון ואנחנו לא מרגישים צורך לאכול? באותה מידה, האם אנחנו מרגישים טוב יותר כשאנחנו אוכלים ארוחה גדולה בצהריים או בערב?
  4. איך אנחנו מגיבים לסוכר ולפחמימות? האם אנחנו סובלים מהתמכרות קלה (או קשה)? או שאין לנו בעיה להכניס 2 קוביות שוקולד לפה ולהמשיך בשגרה?
  5. האם יש לנו את הזמן והיכולת לבצע פעילות ספורטיבית בין 3-5 פעמים בשבוע? או שסדר היום שלנו עמוס מדי ואנחנו מעדיפים להתרכז בתזונה?
  6. האם אנחנו פעילים פיזית במהלך היום (בעבודה, לדוגמא), או שאנחנו נוטים לשבת כל היום?
  7. האם אנחנו מרבים לאכול בחוץ? האם יש לנו יכולת לבשל ולקנות מוצרים טריים מדי מס' ימים?
  8. האם אנחנו מונעים ע"י אכילה רגשית, או שיש לנו שליטה טובה יחסית?
  9. האם בני המשפחה שלנו מצטרפים לתהליך, או שהם לא שותפים לו? מי הסביבה שלנו? האם היא סביבה תומכת או סביבה קשה?
  10. מה הגיל שלנו? מה קצב חילוף החומרים שלנו? האם מדובר בנערה שעדיין מתפתחת או באישה מבוגרת שקצב חילוף החומרים שלה הולך ומתמעט עם השנים?
  11. מהי המטרה שלנו? הרזייה? פיתוח גוף? להתחטב? להיות בריאים?
  12. האם המטרות שלנו מתואמות עם המציאות? האם אנחנו באמת בעודף משקל שדורש הרזייה? האם אנחנו בעודף משקל מאוד מאוד גדול שדורש תהליך ארוך? או שמדובר בהרזייה של 5 ק"ג שלא מצריכה שינוי משמעותי מדי?
  13. האם יש לנו חלילה מגבלה פיזית?
כל השאלות האלו ועוד שאלות רבות אחרות הן שאלות שמעצבות את הדרך שלנו. לדוגמא, בחורה בת 18 שנמצאת בצבא ורוצה להרזות 10 ק"ג , כזו שפעילה מאוד פיזית ושאפשרויות האוכל שלה מוגבלות, תהיה שונה מאוד מדרכה של אישה שהייתה שמנה כל חייה, הרגלי האכילה שלה גרועים מילדות והיא כבר בשלב שהיא מכורה באופן כבד למתוקים ולפחמימות. יכול להיות שגם שתי נשים זהות, עם אותו עודף משקל ואותם הרגלים והתמכרויות, תזדקקנה לדרך שונה בעקבות התמודדות נפשית שונה. יכול להיות שהאחת נמצאת בסביבה מאוד תומכת, ללא לחצים נפשיים, והיא כזו שמקבלת שינויים באופן קל וטוב. מאידך, יכול להיות שהשנייה נמצאת במשבר נפשי, היא מרגישה בודדה ולכן זקוקה לדוגמא למקום שיתן תמיכה צמודה או לכל הפחות קבוצת תמיכה. 
המסר שאני רוצה להעביר פה הוא חד וחלק - אנחנו שונים במהותנו זה מזה. אין תשובה אחת. אין דרך אחת. אין דיאטה אחת. תחקרו את עצמכם כמה שאפשר. תתנסו כמה שאפשר. תפתחו את האופקים, תקראו, תלמדו ותבינו מהן הדרכים השונות האפשריות. גם אם דיאטה נראית לכם נוקשה מאוד בחוקיה - רוב הסיכויים שאפשר לעשות לה "הסבה" כך שתתאים לכם. 
בראש ובראשונה חשוב מאוד לפנות לרופא המשפחה שלכם ולבצע בדיקות רפואיות. לבדוק אם ישנם חוסרים תזונתיים, אם יש מגבלות פיזיות, אם בלוטת התריס תקינה וכן הלאה. למשקיעים מביניכם - אפשר גם לעשות בדיקות מקיפות יותר כמו בדיקת BMR (בדיקת קצב מטאבולי בסיסי, או במילים פשוטות - כמה קלוריות אתם מוציאים בממוצע ביום, בעצם זה שאתם חיים ונושמים), בדיקת מאמץ וכן הלאה.
לסיום, שני הסנט שלי לעניין בחירת איש מקצוע - בעיניי, איש מקצוע טוב הוא כזה שיודע "לתפור חליפה" לכל אדם לפי מידותיו. כזה שלא רק נותן דף מודפס עם תפריט אחיד של 1200/1500/1800 קלוריות, אלא כזה שיודע להקשיב, לתמוך ולמצוא פתרונות יצירתיים לכל אחד. עם הניסיון תוכלו לתת לעצמכם את העצות האלו, אבל עד אז, שווה לנסות ולבדוק את כל האופציות שלכם, ולראות מה מתאים לכם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה